Wat je zelf kunt doen

Wanneer je last hebt van stress zijn er een aantal acties die je zelf kunt ondernemen.

 



Ten eerste is het belangrijk te onderkennen dat je last ervaart van stress. In de praktijk blijkt dat helemaal niet zo makkelijk. Het sluipt er langzaam in.   
Een uitgebreide symptomenlijst vindt je hier.

 

Herken je bij jezelf of een ander de tekenen van stress ga dan vooral in gesprek. Dat er iets is veranderd aan de persoon die veel last heeft van stress is voor de omgeving vaak eerder duidelijk dan de persoon zelf. Door in gesprek te gaan maak je een hoop duidelijk en is er meer ruimte voor begrip. 

 

Gaat het om de ander dan is een informerend gesprek in eerste instantie de beste keuze. Voorkom invulling, dus dat je niet voor de ander gaat denken of aannames doet. Uiteraard is je relatie tot deze persoon van belang. Als vriendin, collega of als leidinggevende heb je een verschillende band en verschillende belangen. 

 

Gaat het om jezelf, geef dan bijvoorbeeld aan dat je stress ervaart en graag samen naar een oplossing zoekt. Bij een gesprek met je werkgever is het verstandig om vooraf een aantal dingen te bedenken die je graag zou willen toepassen om meer of vaker te kunnen ontspannen.

 

Zo kun je bijvoorbeeld:

 

- knelpunten in kaart brengen en bespreekbaar maken. Wellicht zijn er mogelijkheden taken te verschuiven of te delegeren, al dan niet tijdelijk.

- elke 50 minuten concentratie afwisselen met 10 minuten ontspanning, of elke 30 met 5. Diverse onderzoeken laten zien dat op deze manier de productiviteit van werknemers ook nog eens omhoog gaat.

- aanpassen van werktijden bespreekbaar maken.

- vragen om feedback op je functioneren. Stress laat je vaak negatiever over jezelf en je eigen kunnen denken. Weten hoe je collega of leidinggevende over je werk en werkgedrag vinden kan je helpen wat realistischer naar jezelf te kijken. 

- vragen of er binnen het bedrijf iemand is om verder te praten over het onderwerp.

 

Belangrijk is om je te realiseren dat de ander niet voor je kan denken. Alleen door aan te geven hoe iets voor jou is en wat je zou willen geeft de ander de mogelijkheid om daar adequaat op te reageren. Kom je er niet uit of is er meer nodig vraag dan vooral om hulp. 

Kom in beweging

Al is er op het moment niets aantrekkelijker dan op de bank hangen, of in bed blijven, doe het niet! Ga na het eten of als de kinderen op bed liggen even een wandeling maken, volg een groepsles die je leuk vindt of probeer iets nieuws. Een nieuwe sport, hobby of een cursus waar je al jaren zin in hebt. Je hoofd leeg maken, zinnen verzetten en fysiek vermoeid raken geeft daarna een intensievere rust waarmee je jezelf meer in balans brengt. 

 

Neem voldoende rust

Ontspanning door inspanning is hier een passend motto. Als je stress-systeem van slag is is totale ontspanning moeilijk. Daar moet je bewust iets voor doen. Bedenk voor jezelf waar je zo nu en dan even lekker in weg kunt dromen, bij een goed boek, tijdens een wandeling of tijdens het uitoefenen van een hobby. Let daarnaast ook eens goed op je ademhaling. Neem drie keer per dag een moment om even bewust te ademen. Ga rustig zitten,met je voeten op de grond en je rug recht. Adem nu door je neus in en ook door je neus weer uit. Adem twee tellen langer uit dan in. 

 

 


Verbeter je voeding

Opbouwen kan niet zonder een goede voedingsbodem. Al geeft je brein meer behoefte aan suiker aan, is gemaksvoedsel hetgene wat je nu de meeste tijdswinst oplevert; de juiste bouwstoffen en brandstof is absoluut nodig voor een goed herstelen onderhoud. Van je lijf, je hoofd en je hart! Kies vooral voor groente, fruit, gezonde vetten, kruiden, eiwitten en de juiste koolhydraten. 

Kijk daarnaast ook eens kritisch naar je persoonlijke contacten en bezigheden, Je "sociale voeding", wat voegt iets toe en wat juist niet? Door daar keuzes in te maken kies je voor meer positieve impulsen in je leven.